måndag 1 mars 2010

David Tracys Theo-logia

Vem är David Tracy? Tracy föddes år 1939 i Yonkers, New York. Han är fortfarande en aktiv föreläsare, professor och författare vid Chicago universitetet. Han har professorer i katolska studier, teologi och religionsfilosofi. Tracy har alltså katolsk bakgrund och därigenom har han doktorerat vid gregorianska universitetet i Rom liksom antagligen även många andra katolska doktorander. Han är mycket högt värderat teolog bland annat i systematisk och konstruktiv teologi samt hermeneutik. Han har även blivit inbjuden att hålla de högt uppskattade Giffordföreläsningarna i Edinburgh.

En intressant anekdot angående Giffordföreläsningarna: Adam Lord Gifford som började föreläsningsserien genom sitt testamente, menade att främja forskning inom området naturlig teologi som kan anses som motsats till uppenbarelseteologin. Den handlar alltså frågor som syftar på att få kunskap om Gud enbart med hjälp av förnuftet. Emellertid avslöjar en hastig titt på föreläsarna genom tiderna att en stor del av dem har haft en bakgrund i uppenbarelseteologin eller motsvarande, antagligen inte minst Tracy själv.

Tracys tänkande har haft inflytande av många andra moderna och postmoderna teologer och filosofer. Från den teologiska sidan kunde nämnas här Schleiermacher och Tillich och från den filosofiska sidan Gadamer, Ricœur och Marion. Deras tydligaste gemensam nämnare är säkert hermeneutik.

Vad är Tracys theo-logia? I Tracys tänkande spelar begreppen theos och logos en stor roll. Theos kunde definieras i Tracys tänkande som Gud, som är så stor, överjordisk och obegränsad att det är omöjligt för människorna att förstå eller försöka definiera honom. Logos är svårt ord på detta vise att det har olika betydelser beroende på sammanhanget. Hos Tracy är logos en ”särskilt förståelsehorisont” dvs. människans förmåga att förstå förhållandet mellan Guds verklighet och den gudomliga verkligheten. Tracy hävdar modernitetens logos har behärskat theos verklighet, vilket kan alltså uppfattas som människans försök att behärska Gud.

Postmodernitet kan ses som ett försök att sätta theos tillbaka på sin egen plats, inte genom att ersätta utan att utmana det moderna logos i sin starka förnuftsideal. Emellertid fortsätter mycket av vår tids tänkande vara modernt till sin karaktär.

Vilka är största skillnader mellan den moderna och postmoderna teologin. Enligt Tracy har i synnerhet två aspekter undergrävts i postmoderna analyser, nämligen historia och språk – vilka å andra sidan har betonats starkt i moderna analyser. Angående historien hävdar Tracy moderniteten vara ”eurocentriska modernitetens metaberättelse”. Postmodern teologi skall inte betraktas som någonting som konkurrerar med modern teologi. Det någonting helt annat: ett sökande efter helt andra former.

Vilka tecken finns det egentligen i vår tid av Guds återkomst och hur kan man bli delaktig i den? Även om postmodern teologi betyder enligt Tracy en radikalisering av den moderna teologin snarare än något helt övergivande, kritiserar han starkt den moderna modellen och man får bilden att postmodernismens läkemedel hjälper människan att hitta det rätta livet i Guds närvaro. Men vilka är de här läkemedlen? Med andra ord om en ”modern” människa vill utvecklas till ”postmodern”, alltså leva sitt liv enligt den postmoderna modellen, vad borde man göra och hur förändra sitt liv i praktiken? Paradoxalt är att om man svarar på frågan, är svaret oundvikligt modernt.

3 kommentarer:

  1. Hej! Det var en trevlig beskrivning av David Tracy. Han har mycket av det som vi lärt oss att hör till det postmoderna. Frågorna som du ställer är också intressanta. Speciellt fäste jag mej vid frågan om vilka ”läkemedel” den postmoderna teologin har att erbjuda. Något jag började fundera på var vilken skillnaden är mellan Guds verklighet och den gudomliga verkligheten.

    SvaraRadera
  2. Jag funderade också en lång tid på den här skillnaden mellan Guds verklighet och den gudomliga verkligheten. Jag kan vara helt i skogen men sist och slutligen uppfattade jag Guds verklighet som ett tillstånd där Gud "lever", ett tillstånd som för obegripligt för oss att förstå. Den gudomliga verkligheten är den delen av Guds verklighet som vi kan förstå även om vi alla förstår den på olika sätt. Logos är alltså den gudomliga verkligheten och den slutar där den obegripliga delen av Guds verklighet börjar.

    Låter det här helt tokigt?

    SvaraRadera
  3. Intressant det där med att postmodernismen inte är en konkurrent utan ett sätt att söka nya vägar.

    SvaraRadera