måndag 15 mars 2010

Slavoj Žižek – välkommen till verklighetens öken

Slavoj Žižek är född år 1949 i Ljubljana i dåvarande Jugoslavien. I dag beskrivs han som en slovensk filosof, sociolog, psykoanalytiker och kulturkritiker verksam vid universitetet i Ljubljana.

Inläggets rubrik, som är förresten namnet på en av Žižeks böcker, sammanfattar ganska bra hans tankar kring Gud och tro, vilket är inte helt överraskande med tanke på hans ateistisk och marxistisk bakgrund. Žižeks provocerande skrivsätt är någorlunda utmanande för en troende, även om jag redan vid det här läget av mina postmodern-teologiska studier har lärt mig att sätta mitt starkaste sekulariseringsfilter på när jag börjar bekanta mig med en ny postmodern filosof.

Žižeks judiska och kristna subtraktion i samband med hans provocerande stil kunde man beskriva t.ex. med följande citeringar:

”…enligt den olycklige Pontius Pilatus, en av de få etiska hjältarna i Bibeln (den andra är självklart Judas)…”

Det som sticker mest i ögat här råkar vara inget annat än ett provokatoriskt sidospår i Žižeks vridna tänkande eller smaklös humor. Jag hoppas det är fråga om det föregående och om det är fallet, syftar Žižek antagligen på Pontius Pilatus och Judas roller som syndabockar för någonting som de själva inte skulle ha velat göra, men som ändå ledde till önskvärt slutresultat å Kristendomens vägnar.

Vad har då subtraktion med ovanstående satsen att göra? Enligt Žižek bör tautologin ”människan är människan” läsas som en hegeliansk dom och därigenom antyder den en icke-identitet mellan människa och människa. Låter vansinnigt, men i praktiken leder detta till subtraktionen ”människan med omänskliga överflödet” - ”Kristus” = människan. ”Människan med omänskliga överflödet” kunde man kanske kalla för ”en kristen” i Žižeks tankegång.

”Jag kastades för lejonen på cirkus för att jag tror på Kristus!”. ”Jag brändes på bål för att ha smädat Kristus!”. ”Jag dog på korset, och jag är Kristus!”

Genom att imitera Žižeks tankegång kunde detta översättas som en subtraktion t.ex. på följande sätt:

människa + tro = martyr
människa – misstro = brottsling
martyr – brottsling = 0 (eller kanske hellre ø)

Det verkar vara att Žižek ser Guds och människans grundnaturer som ytterst negativa: han utgår från tanken att man inte kan lita på någon eller någonting som är förknippad med Gud, gudomlighet eller tro.

Jag skulle kunna kalla min läsning hittills i området postmodern teologi och mina egentliga tankar kring den som en freakshow. Tankarna som jag har lärt mig är fina och intelligenta, men jag har själv blivit besvärligt medveten om min egen gammalmodighet, begränslighet och inte minst mitt eget begrepp av Gud (dvs. läsningen har förstärkt min tro, kanske det är just det som kursen syftar på…). Jag har fått många gånger känslan om att det är ett levnadsvillkor för postmoderna författare att ifrågasätta, svartmåla, kritisera, överdriva och tillspetsa det som är ”normalt” eller redan existerande. Man får t.o.m. känslan som om det var fråga om världsmästerskap i postmodernismen: den vinner som skriver den galnaste (= mest originella) teorin. Läsningen är nog spännande, men vetenskapliga motiveringar är ofta bristfälliga och postmoderna motiveringar är inte tillräckliga för att de skulle övertyga mig.

Jag fortsätter naturligtvis läsningen, åtminstone Milbank verkar erbjuda lite hopp om det bättre.

6 kommentarer:

  1. Tack Kaj för en fin blogg,

    Det som du skrev i nästsista stycket omfattar jag till 100%.

    Mvh Jussi

    SvaraRadera
  2. Ja rekommenderar att du tar en titt på Hauerwas och Yoder.

    Jag kan hålla med om att vissa av de postmoderna tänkarna är ute efter att provocera, och det gäller definitivt Zizek. Zizek gör inga anspråk på att representera kristendom, utan han skapar en egen ateistisk kristendom. Jag lyfter fram honom på den här kursen av följande orsaker.

    - Han är viktig eftersom han är en av de mest inflytelserika filosoferna just nu och han har skrivit en handfull böcker om kristendomen, som inte är kristendomskritik a le Dawkin. Detta säger något väldigt viktigt om vår tids kulturklimat. Det är också viktigt att vi som teologer känner till det han säger.
    - Hans bibeltolkningar är intressanta just för att de är frikopplade från kyrkans tradition. Det visar oss vidden av möjliga tolkningar. Dessutom provocerar han oss att tänka igenom de tolkningar vi är vana med.
    - Han är framför allt som politisk tänkare och som kulturkritiker mycket viktig och intressant.
    - Jag gillar hans humor.

    Det jag har svårt med hos honom är det som du säger, han har en mycket negativ bild av både Gud och människan, han kallar sig själv misantrop. Detta innebär givetvis att hans kristendomstolkning kommer att vara skev, men det omintetgör inte det ovanstående.

    SvaraRadera
  3. Hej
    Jag har råkat se ett par små Tv filmer på YLE Temma med Žižek. Jag har inte fått ut någonting av dessa, han uttrycker sig för otydligt i dessa korta stycken.
    Postmodernismen är inte helt hopplös för mig. Bl.a. Yoder har fått mig att gå tillbaka till Bibelns texter och se på vad de verkligen säger och i vilken helhet de säger sin sak.
    det som irriterar mig är tendensen att göra texterna obegripliga.

    SvaraRadera
  4. Det skall vara YLE Teema naturligtvis. Här kom tryckfels Nisse på besök

    SvaraRadera
  5. Hej,

    det undgick väl er inte, att Zizek var i Helsingfors den 30.11 - 1.12 och höll två föreläsningar på engelska här. Jag missade detta tyvärr (kände inte till honom ännu) men hans Helsingfors-föreläsningar torde finnas på nätet.

    När han var här intervjuades han också av bl.a. Helsingin Sanomat, men jag har inte den intervjun just nu tillgänglig (men kommenterar den senare).

    Som Patrik sade, Zizak är intressant för att han provocerar så grovt och oförskämt med bibelcitat. Han missar väl målet för det mesta, men väcker ofta debatt med sina utsagor.

    Zizek går inte bara hårt åt bibeltexter, utan fördömer tydligen också endel nyliberala toppolitiker. Månne han utgår ifrån, att både Jesus och Paulus ansågs (och anses) som radikala politiker de med?

    Kajs tolkning av två citat av Zizak verkar hållbara för mig. Evangelisterna verkar ju också luta åt den uppfattningen, att åtminstone Pontius Pilatus var en av syndabockarna med sin dom över Jesus.

    Mvh Olav

    SvaraRadera
  6. Hej alla,

    jag har nu hittat intervjun med Slavoj Zazik (HS Kulttuuri 1.12.09) och skall lite kommentera den. Han verkar tycka att nutidens människor är på väg in i både etiska, ideologiska och politiska återvändsgränder.

    Religionen kommer inte fram i intervjun. I förbifarten nämner Zizek dock, att han anser Jesus ha varit en underhållare (viihdyttäjä). Zizek anses väl själv vara en underhållare inom filosofin.

    Om filosofins nuläge säger Zizek (lite som Vattimo faktiskt) att ett av vår tids stora hot ligger i biogenetiken som, enligt Zizek, så småningom kommer att kunna göra förändringar inte bara i våra kroppar utan också i vårt sinnelag ("...pystymme muokkaamaan emme vain kehoamme vaan myös mieltämme").

    Zizek anser överhuvudtaget att vi lever i en tid av stora förändringar.

    Mvh Olav

    SvaraRadera