Begreppet postmodern teologi innehåller många underrörelser som bl.a. dekonstruktion, postmodern feministisk teologi, gud-är-död, Radical Orthodoxy och Jesus Radicals. Jag skall nu granska kort de två sistnämnda, även om det måste konstateras här att det finns flera viktiga underrörelser och underrörelsernas underrörelser som ibland är klart del av någon annan underrörelse (t.ex. Jesus Radicals ==> anarkism) eller överlappar och/eller förknippas med varandra vad gäller tänkarna som räknas in i dem. Sättet hur tänkarna räknas in i olika skolor varierar också stort: några hör ”ofrivilligt” till dem och andra har medvetet börjat rörelser med syfte på att kunna betona sitt synsätt.
Radical Orthodoxy fick sin början vid Cambridge University så sent som år 1997 och den är inte precis rörelse i dess bokstavliga mening utan hellre ett nytt teologiskt synsätt med olika projekt och sammanhang som uttrycksform. RO har sina rötter i katolicitet och det ortodoxa i medlemmarnas bakgrund är just kristen tro genom de klassiska trosbekännelserna. Det radikala i budskapet är kritiken mot de teologiska medlen som praktiserades i den senmedeltida och moderna kristendomssynen. Rörelsens syfte är ändå inte att kritisera allting som modernismen innebar utan att framhäva nödvändigheten av förändring i tänkandet på grund av den moderna sekularismens framväxt som har tonat ner religionens betydelse i samhället. Man kan säga att var många postmoderna rörelser ser behov även för en radikal teologisk förändring så där radikalortodoxa framgestaltar syftar på förändring mera som en utveckling med vissa givna teologiska grunder. ”we must train ourselves in that which modernity rejects most thoroughly and fatally: the discipline of receiving that which has been given”, liksom R.R. Reno från Creighton University konstaterar.
Graham Ward, Catherine Pickstock och John Milbank anses som de främsta framgestalter och grundare för rörelsen.
Jesus Radicals är en samling av t.o.m. ännu mera osammanhängande tänkare än det föregående. De mest kända namnen i ”rörelsen” kan anses vara William T. Cavanaugh, Stanley Hauerwas och John Howard Yoder. Något enhetligt teologiskt utlåtande för rörelsen finns inte utan den gemensamma teologin formas upp genom tänkarnas egna skrivningar, som innehållsmässigt varierar stort. Egentligen när man granskar närmare de sju tänkarna nämnda på JR sajt så de enda gemensamma faktorer för dem verkar vara tro på Kristus och en stark vilja att förändra världen på något samhälleligt område genom Kristi lärdomar. Medel för att ändra världen är inte bara radikala utan också anarkistiska. Områdena där tänkarna delar ut sina teorier inkluderar bl.a. våld, krig, politik, ekonomi och teknologi.
Som redan sagt överlappar postmoderna underrörelser ofta med varandra förutom idémässigt även med tanke på medlemmarnas övriga intressekretsar eller andra underrörelser som de hör till. Därigenom t.ex. ovanstående ”radikala” rörelser är inte konkurrerande med varandra utan hellre forum för självständiga tänkare med gemensamt huvudmål.
Postmodern-teologiska underrörelser är typiskt sammanslutningar som syftar på att förnya de existerande kyrkor…eller ibland bara kritisera dem (ofta på ateistiska basis), men inte att börja en ny religiös rörelse.
Cedà Mp3 Download
4 år sedan
Du skriver att de olika idéströmningarna inom de postmoderna teologiska underrörelserna verkar osammanhängande och att det kan vara svårt att finna någon enhetlig linje i dem. Jag har ingen direkt förklaring till det, men en tanke som slog mej är att det är karrakterisktiskt för idéströmningar som är på gång. Vi studerar postmoderna tankar just nu medan de tänks och skrivs. När teologistuderanden om hundra år ser tillbaka på vår tidsperiod så kanske de har en klarare bild, eller så inte...
SvaraRaderaFörlåt mig, jag hade ett allvarligt ordföljdfel ovan. Osammanhängande samling av tänkare var meningen att vara samling av osammanhängande tänkare och hänvisade alltså till enskilda skrivare inom JR. Tack Christina!
SvaraRaderaAnnars tycker jag postmoderna rörelser, idéströmmingar eller sammanslutningar (eller hur man vill nu beskriva deras karaktär...) har både skillnader och likheter med varandra, kanske den största likheten kan kallas för postmodernismen.
Tack Kaj, nu förstår jag hur du menar! Postmodernismen kan säkert ses som just det tak som många av dessa idériktningar ryms under.
SvaraRaderaDU jämför lite äpplen och päron här. Radical Orthodoxy är det du säger det är så det är helt ok. Jesus Radicals är en website, som drivs av några människor, som land annat är inspirerade av de teologer du nämner - dessa teologer kan alltså inte säga sig höra till samma rörelse. Websiten är dragen mot kristen anarkism, men jag vet inte om de teologer som nämns där skulle gilla den beskrivningen.
SvaraRaderaDÄremot hänger de flesta av dem ihop på annat sätt och spindeln i nätet är Hauerwas. Han är starkt influerad av Yoder, medan t.ex. Cavanaugh är en av Hauerwas mest kända lärjungar.
Jo, det stämmer, men orsaken till jämförelsen var bara ordet "Radical", som jag anser vara intressant och utmanande ord. Jag ville alltså jämföra hur radikala de här två grupperna egentligen är med rubrikvalet.
SvaraRaderaTack för förklaringen angående förhållandet mellan tänkarna. Jag hade t.ex. ingen aning om den här kopplingen mellan Cavanaugh och Hauerwas. Annars verkar det vara just som du säger, men som jag inte visste säkert, att JR är bara en websajt men ingenting mera åtminstone vad gäller de här teologerna.
Faktiskt som du säger, "ingen av dem vill bilda nya kyrkor men nog förnya de existerande". I alla texter jag läst talar man just om att förnya ingen talar om att bilda något nytt.
SvaraRadera